Terhesség 40 körül – hogyan óvhatjuk meg magzatunkat?

A 40 év felett vállalt terhességek némileg ugyan kockázatosabbak, mintha fiatalabb korban döntünk a gyermek mellett, a megfelelő szűrővizsgálatokkal és a minden részletre kiterjedő előzetes családtervezéssel azonban jó eséllyel ugyanúgy egészséges gyermeknek adhatunk életet.

Mielőtt a baba mellett döntünk, keressük fel nőgyógyászunkat!

Ha az imént ismertetett nehézségek és az esetlegesen felmerülő veszélyek ismeretében elszántuk magunkat a terhességre, kérjünk időpontot nőgyógyászunktól vagy látogassunk el egy családtervezéssel foglalkozó szakemberhez. Erre azért van szükség, hogy kiderüljön, szervezetünk valóban felkészült-e a magzat “fogadására”: a vizsgálat során felmérik általános egészségi állapotunkat és átbeszélik velünk azokat az életmódbeli tényezőket, amelyeken érdemes lenne változtatunk a sikeres teherbeesés érdekében. A konzultáció nagyszerű alkalmat jelent arra, hogy a minket leginkább aggasztó kérdéseket egy szakorvossal is megvitathassuk. Bővebben a családtervezésről: Mikor kezdődik a családtervezés?, Terhesség előtti és terhesség alatti vizsgálatok.

A terhesség alatt is rendszeresen vegyünk részt a szükséges vizsgálatokon!

A legtöbb vizsgálatra a terhesség első harmadában van szükség, de az orvosi ellenőrzések a második és a harmadik trimeszterben is ugyanígy javasoltak. A terhesség második harmada tekinthető a “legnyugodtabb” időszaknak, hiszen a kismama ilyenkor már túl van azokon a vizsgálatokon, amelyek jó eséllyel kizárják a magzatot érintő komolyabb rendellenességeket. A szülés előtti hónapokban aztán újra felgyorsulnak az események, hiszen a harmincadik hetet követően ismét sűrűbbé válnak az orvosi ellenőrzések. Bővebben: A terhesgondozás során elvégzendő vizsgálatok

Táplálkozzunk minél egészségesebben!

A terhesség ideje alatt több folsavra, kálciumra, vasra, fehérjére és más, a magzat fejlődése és a saját egészségünk szempontjából nélkülözhetetlen tápanyagra van szükségünk. Ha már korábban is helyesen táplálkoztunk, akkor csak néhány apróbb étrendbeli változtatást érdemes beiktatnunk, például a magzatvédő vitaminok szedését. A folsav szedését például már néhány hónappal a teherbeesés tervezett időpontja előtt érdemes elkezdenünk.

Figyeljünk a súlyunkra!

Egy kis súlygyarapodás jó hatással lehet a magzatra, még akkor is, ha aktuális testsúlyunk egyébként teljesen megfelelő. Mindez különösen igaz abban az esetben, ha alultápláltnak minősülünk. Más a helyzet, amennyiben túlsúlyosak, netán kórosan kövérek vagyunk a terhességet megelőző időszakban: ilyenkor érdemes legalább részben leadni a felesleges kilókat.

Mozogjunk eleget!

Hacsak nem javasolják nekünk külön, hogy maradjunk ágyban, érdemes a terhesség ideje alatt is minél többet mozognunk. Természetesen nem a túlságosan megerőltető, túlfeszített edzésre kell gondolni, hanem például olyan tornagyakorlatok elvégzésére, amelyek épp a megfelelő mértékben mozgatják át izmainkat. Ettől nemcsak hogy jobban érezzük majd magunkat, de javuló állóképességünknek köszönhetően a szülés megpróbáltatásait is könnyebben leküzdhetjük. A napi edzésterv vagy a tornagyakorlatok összeállításánál szintén kérjük nőgyógyászunk, a családtervezéssel foglalkozó szakember, illetve védőnő segítségét. Ez különösen olyankor fontos, ha valamilyen egészségügyi probléma is fennáll, illetve ha korábban már előfordult nálunk koraszülés.

Kerüljük az alkoholt, a dohányzást és a kábítószerek használatát! Fejlődő magzatunk egészségére káros hatással lehet a túlzott alkoholfogyasztás, ezért a terhesség alatt általában nem ajánlott alkoholos italokat fogyasztanunk. A dohányzás egészségre káros hatásai mindenki számára jól ismertek, ennek ellenére sokan a terhesség alatt is dohányoznak, vagy passzívan kénytelenek elszenvedni a mások által kifújt cigarettafüst ártalmas hatásait. Ha korábban dohányoztunk, itt az alkalom, hogy örökre letegyük a cigarettát, de még ha ez nem is sikerülne, terhesen akkor se gyújtsunk rá! (Dohányosként akkor is tartózkodjunk káros szenvedélyünktől, ha környezetünkben kismamák tartózkodnak.)

A kábítószer-használat ugyancsak kerülendő, hiszen a szervezetünkbe jutó anyagok a méhlepényen átjutva a magzat vérébe kerülnek: elég, ha annak a magyar vonatkozású kutatásnak az eredményeire gondolunk, amelyből kiderült, hogy az agyunkban természetes módon is termelődő, a marihuána hatóanyagához nagyon hasonló molekuláknak alapvető szerepük van a magzati agy fejlődésében. Ezek alapján (is) egyértelmű, hogy terhesen semmiképp sem ajánlott marihuánát fogyasztani, mivel ez károsan befolyásolhatja az idegsejtek normális működéséhez szükséges sejtkapcsolatok létrejöttét. A további kábítószerfélék fogyasztása szintén nem ajánlott a terhesség időszakában, sőt a patikákban vény nélkül kapható gyógyszerekkel is érdemes óvatosnak lennünk. A terhesség alatti gyógyszerszedésről itt olvashat további információkat.

Tájékozódjunk azokról a modern szűrési lehetőségekről, amelyekkel jó eséllyel megelőzhetőek a magzati rendellenességek!

Számos olyan szűrővizsgálati módszer áll a szakemberek rendelkezésére, amelyekkel időben észrevehetőek a magzati egészséget veszélyeztető súlyos vagy kevésbé súlyos rendellenességek. A Down-kór szűrésére például ma már az úgynevezett kombinált teszt alkalmazása a leginkább javasolt, amely az ultrahang- és a vérvizsgálat azonos időpontban történő elvégzését jelenti a tizenkettedik-tizennegyedik héten. A vizsgálattal a Down-kóros magzatok körülbelül 95-97 százaléka szűrhető ki. A vérvizsgálat során két magzati biokémiai jelzőanyag koncentrációját mérik az anyai vérben: ha a teszt negatív, akkor a tizennyolc-húsz heti genetikai ultrahangvizsgálat a következő fontos genetikai szűrés. Ha a kombinált teszt köztes kockázati értéket ad (1:250 – 1:1000), akkor a non-invazív prenatális tesztek (NIPT) – Trisomy teszt vagy NIFTY teszt – javasoltak. További részletek a szűrővizsgálatokról: A Down-kór és a kromoszóma-rendellenességek modern szűrése.

Amennyiben betartjuk a fentieket, 35 év felett sem kell aggódnunk amiatt, hogy magzatunknál egészségügyi problémák lépjenek fel, és minden esélyünk megvan arra, hogy a baba egészségesen jöjjön a világra. A legjobb, ha már fiatalon is tudunk róla: a fogamzás előtt sem mindegy, hogy milyen életmódot választunk. Káros szenvedélyeinknek később meglehetnek a maguk hosszú távú hatásai, amelyek leendő magzatunkat is hátrányosan érinthetik. Sajnos mindenképp sok olyan tényező marad, amiket a legjobb szándékunk ellenére sem tudunk kiküszöbölni, a megfelelő életmód megválasztásával azonban mi magunk tehetjük a legtöbbet annak érdekében, hogy leendő magzatunk ép és egészséges legyen.

Cikkünk részben a Mayo Clinic tájékoztató anyagának felhasználásával készült.

Vélemény, hozzászólás?