A vitaminok és ásványi anyagok jelentősége a gyermekvárás időszakában

Az áldott állapot odafigyeléssel és felelősséggel jár. Az egészséges életmód kialakítása különösen fontos a várandósság alatt, a baba és a kismama érdekében is elengedhetetlen a megfelelő minőségű ételek fogyasztása.

A vitaminok olyan anyagok, amelyek a szervezet számára kis mennyiségben, de feltétlenül fontosak.
Mivel a szervezet nem, vagy csak előanyagaikból (például ß-karotin) képes előállítani, ezért kívülről kell bevinni őket. Általában két csoportba soroljuk: vízben oldódó és a zsírban oldódó vitaminok. Az előbbieket nem lehet túladagolni, a felesleges mennyiség távozik a szervezetből, az oldódó vitaminoknál (A-, D-, E-, K-vitaminok) azonban fennáll a felhalmozódás lehetősége. Az egészséges magzatfejlődés szempontjából a hiányos vagy éppen túlzott bevitel egyaránt káros lehet.

A szervezet zavartalan működéséhez az ásványi anyagok megfelelő mennyisége is nélkülözhetetlen.

Egy részük a szövetek felépítésében vesz részt, mások a szervezet működését biztosítják, és vannak olyanok is, amelyek hormonok, enzimek alkotórészei. Természetesen az ásványi anyagokat sem képes szervezetünk előállítani, így a mindennapi étkezéseknek nagyon fontos szerepe van.

Az alábbiakban azokat a vitaminokat és ásványi anyagokat soroljuk fel, amelyek kiemelkedően fontosak a magzat fejlődésének és az anya egészségének megőrzése szempontjából.

Kalcium

A magzat csontozatának és fogazatának nélkülözhetetlen építőköve. Terhesség idején a normális mennyiség dupláját kell fogyasztani.

Forrásai: a tej, sajt, joghurt, túró, savanyú káposzta, paradicsom, szardínia. A napi szükségletet fedezhetjük pl. 100 g keménysajtból, 170 g szardíniából, 6 dl tejből. Ízletes kalcium és fehérjebombához jutunk, ha egy pohár tejből és banánból turmixot készítünk.

Vas

A hemoglobin előállításához szükséges, ami az oxigént szállítja a vérben.

A magzatnak vasraktárt kell kiépítenie a születése utánra, és számolni kell az anya megnövekedett vasigényével is. A terhesség idején az anya több hemoglobint állít elő, ezért több vasat használ fel a táplálékból. Az állati táplálékból származó vas könnyebben felszívódik, mint a növényi eredetű.

Forrásai: sovány vörös hús, belsőségek, tonhal, spenót, zöldfőzelékek, aszalt sárgabarack. A máj ugyan vasban dús táplálék, mégis csupán mértékletes fogyasztása tanácsos a különösen magas A-vitamin-tartalom miatt, mely ártalmas lehet a magzat fejlődésére.

Folsav

A magzat növekedését és fejlődését leginkább a sejtosztódás határozza meg. Ilyenkor a megfelelő mennyiségű folsav bevitele rendkívül fontos. Hiánya olyan velőcső-záródási rendellenességeket okozhat a magzatnál az agy és a gerinc kifejlődésekor, mint például az anencephalia, amikor az agy és koponya nem fejlődik megfelelően, vagy a spina bifida, azaz a nyitott gerinc. Ezek a rendellenességek a fogantatás utáni 21. és 27. nap között jelenhetnek meg, tehát olyan időszakban, amikor a nők egy része még nem is tud terhességéről.

Érdemes naponta gondoskodni a megfelelő folsavpótlásról már a fogantatás előtt, valamint később a terhesség alatt, még a magzat gerincének teljes kifejlődése és lezáródása után is.

Terhesség alatt az eddigi adatok szerint 400-800 mikrogramm folsav napi bevitele ajánlott.

Forrásai: friss, sötétzöld színű leveles zöldségek, brokkoli, spenót, korpás kenyér, zabpehely, zöldborsó, mandula, banán, tojássárgája.

Cink

A vércukorszint szabályozásában vesz részt, az inzulin alkotórésze. Hiányállapot esetén hasmenés jelentkezhet.

Forrásai: húsok, hüvelyesek, tojás.

C-vitamin

Erősíti a szervezet ellenálló képességét, segíti a méhlepény megfelelő működését és a vas felszívódását.

Forrásai: friss gyümölcsök, zöldségek; legkiválóbbak a narancs, alma, paprika, paradicsom, egres, fekete és piros ribiszke, kelkáposzta, kelbimbó, karalábé, sóska.

Jód

Fontos szerepet játszik a vérkeringés, és az anyagcsere szabályozásában, a pajzsmirigyhormonok termelésében, véd a káros sugárzásoktól. Hiányában lelassul az anyagcsere, spontán abortusz is előfordulhat. Általában a pajzsmirigy megnagyobbodása jelzi.

Forrásai: hal, só, brokkoli, spenót, zöldborsó, tojássárgája, friss, sötétzöld színű leveles zöldségek, mandula, zabpehely.

E-vitamin

Izom- és idegpályák fejlődéséhez és működéséhez szükséges.

Forrásai: növényi olajok, olajos magvak.

D-vitamin

Segíti a kálcium és foszfor felszívódását és hasznosulását a szervezetben. Kiegyensúlyozott szívműködéshez és a csontok fejlődéséhez szükséges. A D-vitamint napfény hatására állítja elő a szervezet, de ajánlott növényi olajokkal, olajos magvakkal, hal, máj és tojás fogyasztásával is bevinni.

Amennyiben valaki kiegyensúlyozottan, rendszeresen táplálkozik, általában nincs szükség kiegészítő gyógyszerekre; a vasat a nehéz felszívódás, a folsavat pedig a gyors kiürülés miatt azonban gyakran csak gyógyszerekkel pótolhatjuk. Ha az étrendet multivitamin készítményekkel kívánjuk kiegészíteni, beszéljük meg kezelőorvosunkkal!

Vélemény, hozzászólás?