Egészséges terhesség – teendők lépésről lépésre

1. Gondos tervezés

Mielőtt a baba mellett dönt, keresse fel nőgyógyászát, vagy látogasson el egy családtervezéssel foglalkozó szakemberhez. A vizsgálat során felmérik általános egészségi állapotát és átbeszélik Önnel azokat az életmódbeli tényezőket, amelyeken érdemes lenne változtatnia a sikeres teherbe esés érdekében. A konzultáció nagyszerű alkalmat jelent arra, hogy az Önt leginkább aggasztó kérdéseket egy szakorvossal is megvitathassa.

A családtervezés lényeges része a gyermekvállalásnak, így nemcsak gyermekei számát és születési idejét tervezheti meg, de sokat tehet azért is, hogy gyermeke egészségesen jöjjön a világra. A gyermekvállalás tudatos előkészítésének lépéseiről a Családtervezés menüpont alatt talál bővebb információkat.

2. Folyamatos orvosi felügyelet

A terhesség alatt rendszeresen vegyen részt a szükséges vizsgálatokon. Az Istenhegyi Géndiagnosztikai Centrumban egy helyen is elvégeztetheti az összes várandóssági vizsgálatot, így nem kell több orvoshoz, illetve több kórházba mennie. A Terhesgondozási csomag a kora terhességi ultrahangvizsgálattól kezdődően az összes ajánlott vizsgálatot magában foglalja.

Tájékozódjon azokról a modern szűrési lehetőségekről, amelyekkel jó eséllyel megelőzhetőek a magzati rendellenességek! Számos olyan szűrővizsgálati módszer áll rendelkezésre, amelyekkel időben észrevehetőek a magzati egészséget veszélyeztető súlyos vagy kevésbé súlyos rendellenességek (például Down-kór).

3. Egészséges életmód

Táplálkozzon minél egészségesebben! A terhesség ideje alatt több folsavra, kalciumra, vasra, fehérjére és más, a magzat fejlődése és a saját egészsége szempontjából nélkülözhetetlen tápanyagra van szükség. A folsav szedését például már néhány hónappal a teherbe esés tervezett időpontja előtt érdemes elkezdeni. Ha már korábban is helyesen táplálkozott, akkor csak néhány apróbb étrendbeli változtatást érdemes beiktatni, például a magzatvédő vitaminok szedését.

Figyeljen a testsúlyára! Egy kis súlygyarapodás jó hatással lehet a magzatra, még akkor is, ha aktuális testsúlya egyébként teljesen megfelelő. Amennyiben túlsúlyos, netán kórosan kövér a terhességet megelőző időszakban, érdemes legalább részben leadni a felesleges kilókat.

Mozogjon eleget! Hacsak nem ellenjavallt, érdemes a terhesség ideje alatt is minél többet mozogni. Ettől nemcsak hogy jobban érzi majd magát, de javuló állóképességének köszönhetően a szülés megpróbáltatásait is könnyebben leküzdheti. A napi edzésterv vagy a tornagyakorlatok összeállításánál szintén kérje nőgyógyásza, a családtervezéssel foglalkozó szakember, illetve védőnő segítségét.

Kerülje az alkoholt, a dohányzást és a kábítószerek használatát! Talán furcsának tűnhet, hogy e magától értetődő dologra figyelmeztetjük a leendő kismamákat, mégis fontosnak tartjuk felhívni rá a figyelmet!

A fejlődő magzat egészségére káros hatással lehet a túlzott alkoholfogyasztás, ezért a terhesség alatt általában nem ajánlott alkoholos italokat fogyasztania. Ha korábban dohányzott, itt az alkalom, hogy örökre letegye a cigarettát, vagy ha ez nem is sikerülne, terhesen akkor se gyújtson rá! A kábítószer-használat ugyancsak kerülendő, hiszen a szervezetébe jutó anyagok a méhlepényen átjutva a magzat vérébe kerülnek.

A patikákban vény nélkül kapható gyógyszerekkel is érdemes óvatosnak lennie.

A terhesség alatti gyógyszerszedésről általános útmutatás természetesen nem adható, az adott gyógyszer és a fennálló tünetek típusai szerint azonban már egyértelmű kezelési javaslatot tehet a szülész-nőgyógyász szakorvos. A legfontosabb, hogy mielőtt bármilyen gyógyszerkúrába kezd, mindenképpen kérjen tanácsot a kezelőorvosától.

Végezetül próbálja kerülni a stresszt, pihenjen eleget. Mivel teste nagy megterhelésnek van kitéve fontos, hogy szánjon időt az elegendő és megfelelő testi és lelki regenerálódásra és a felkészülésre. Foglalkozzon önmagával, töltse meg örömmel napjait.